Jo 20 vuotta toimistotyön tehostamista
Toimitusjohtaja Jani Michelssonin katsaus menneestä tulevaan
Kun perustimme Office Innovations Finlandin vuonna 2005, tavoitteenamme oli rakentaa palveluyritys, joka toisi aitoa lisäarvoa tulostusympäristöjen hallintaan. Halusimme viedä liiketoiminnan perinteisestä laitemyynnistä seuraavalle tasolle ja tarjota kokonaisvaltaisia palveluratkaisuja, joilla asiakkaat saisivat konkreettisia hyötyjä, kuten kustannustehokkuutta ja ajansäästöä. Lisäksi olimme päättäneet, että yrityksemme olisi merkittävä kumppani myös graafisen teollisuuden asiakkaille.
Aloitus ei ollut helpoimmasta päästä, koska rakensimme kaiken toimialan kokemusta ja hankittua ammattitaitoa lukuunottamatta tyhjästä. Ensimmäiset asiakkaamme tulivat kylmäsoittojen kautta, joten toimintamme esittely ja asiakashyötyjen kertaaminen sujui jo unissakin. Onneksi tavoitteemme oli kirkas, ja saimme liiketoiminnan kannattavaksi jo ensimmäisen vuoden aikana. Tämä oli tärkeä käännekohta, joka antoi meille uskoa liiketoimintamme tulevaisuuteen.
2000-luvun puolivälissä markkinat olivat hyvin erilaiset. Yrityksillä oli valtavasti laitteita, joita hankittiin ilman keskitettyä suunnittelua. Oli moninaisia tuotemerkkejä ja malleja, pahimmillaan lähes joka työhuoneessa oli erilaisia henkilökohtaisia tulostimia, jotka söivät tuottavuutta. Tiedonhallinta oli pitkälti paperilla, eikä digitaalisia ratkaisuja juuri käytetty. Nyt tilanne on toinen. Yritykset haluavat vastuullisia ja digitaalisia ratkaisuja, ja olemme vastanneet tähän haasteeseen innovatiivisilla palveluillamme.
Tiedonhallinnan ratkaisut ja tiedonkulun nopeus, turvallisuus ja täsmällisyys automaatiota hyödyntävine ominaisuuksineen ovat nousseet liiketoimintamme ytimeen.
Yksi merkittävimmistä teknologisista muutoksista on ollut tulostamisen ja tiedonhallinnan siirtyminen pilveen. Tämä kehitys on mahdollistanut sen, että voimme tarjota asiakkaillemme kattavia palvelukokonaisuuksia, joissa he voivat ulkoistaa lähes koko tulostusympäristönsä hallinnoinnin meille. Tiedonhallinnan ratkaisut ja tiedonkulun nopeus, turvallisuus ja täsmällisyys automaatiota hyödyntävine ominaisuuksineen ovat nousseet liiketoimintamme ytimeen. Oman ServiceDesk-tiimimme perustaminen oli myös tärkeä askel, sillä sen ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme toimialan parasta palvelua.
Viimeisten 20 vuoden aikana olemme kokeneet monia unohtumattomia hetkiä. Olemme saavuttaneet merkittäviä asiakkuuksia, kuten yli tuhannen laitteen palvelusopimuksen tunnetun pörssiyrityksen kanssa. Vuonna 2011 perustettu tytäryrityksemme, Office Innovations Vantaa Oy, on myös ollut tärkeä osa kasvutarinaamme.
Tulevaisuudessa tiedonhallinnan ratkaisut ja pilvipalvelut tulevat olemaan toimintamme keskiössä. Panostamme edelleen myös graafisen alan ratkaisujen tarjontaan. Uskon, että erottaudumme kilpailijoistamme tarjoamalla asiakkaillemme enemmän hyötyjä ja lisäarvoa kuin kukaan muu.
Tämä visio ohjaa meitä edelleen eteenpäin.
Yhteistyöterveisin,
Jani Michelsson
toimitusjohtaja
Office Innovations Finland Oy
+358 400 413 678
jani.michelsson@oif.fi